Framtida vegetariska mattrender
På länken nedan kan du läsa mer om Niko Pentikäinens avhandling kring framtida mattrender och olika typer av (vege)konsumenter.
Projektet arbetar för ökat samarbete och förbättrad kommunikation mellan växthusodlare, grönsakspackerier, rådgivare, logistik, handel och konsument. Till projektets uppgift hör även att försöka guida in det österbottniska växthusklustret mot en mer efterfrågestyrd och kundorienterad produktion, dvs. ett mer konsumtionsdrivet affärsnätverk.
Fokusområden i projektet är förutom kundorientering även granskande av olika kvalitets- och tilltrofaktorer, utmaningen med den inhemska runda tomaten samt sökande av potentiella nya grödor för växthusen. Skapandet av webbplatsen Växtkraft har också varit ett av projektets konkreta mål.
Projektet finansieras av ÖSP samt Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EJFLU) genom ELY-centralen i Österbotten.
Se mer information i projektets presentationsblad som hittas här under Material.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På länken nedan kan du läsa mer om Niko Pentikäinens avhandling kring framtida mattrender och olika typer av (vege)konsumenter.
Projekt Lyftkraft (ÖSP) har startat en smakjury vars uppgift är att utvärdera nya runda tomatsorter och även etablerade sorter odlade i olika förhållanden. Smakjuryn består för tillfället av tjugo medlemmar och smakträffar ordnas 3-4 gånger i året.